검색 상세

전략적 제휴 당사자 간의 이익 및 위험지각이 관계적 성과에 미치는 영향

The effect of benefit and risk perception of alliance firms on the relational outcome of alliance

류흔동 (LIU XINTONG, 경희대학교 일반대학원)

원문보기

초록 moremore
To expand its market and compete effectively, firms establish strategic alliances. The benefits of forming strategic alliances come from various directions such as the diversification of technology, supplementation of resources and economies of scale. However, it is also reported that alliances ofte...
To expand its market and compete effectively, firms establish strategic alliances. The benefits of forming strategic alliances come from various directions such as the diversification of technology, supplementation of resources and economies of scale. However, it is also reported that alliances often lead to negative consequences as 50% of alliances are eventually facing dissolution. First, previous studies are limited in that they have only shed light on the factors that positively shape alliance performance. Second, despite the fact that firms participating in alliances have different strategic directions from the level of benefit and risk, previous studies have undermined the coexistence of benefit and risk. Third, although various performances are created through alliances, previous efforts have remained on investigating the financial performances. Fourth, considering that strategic alliance depends on the type of resources and alliance purposes, previous studies have not clearly distinguished such factors. To overcome the aforementioned limitations, the study conducted the following analysis. First, this study proposes a research model that explains the relational outcome of alliance by including the conflicting process comprising the coexistence of benefit and risk perception. Second, the results show that alliance firms’ perception of relational risk significantly affected the direction of alliance behavior. Third, it was found that an effective way to minimize opportunism in the alliance, it is important to collaborate with alliance partners to achieve joint purposes rather than to coercively limit partners’ behavior through measures such as surveillance, restrictions or monitoring. Fourth, passive content sharing not only positively affected opportunistic behavior but also negatively affected relational involvement.
목차 moremore
제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 및 연구의 목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 내용 3
...
제 1 장 서 론 1
제 1 절 문제의 제기 및 연구의 목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 내용 3

제 2 장 이론적 배경 5
제 1 절 전략적 제휴에 관한 이론적 고찰 5
1. 전략적 제휴의 개념 5
2. 전략적 제휴의 동기 및 목적 6
3. 전략적 제휴의 유형 9
4. 국제기업의 전략적 제휴 특성 11
5. 전략적 제휴의 관련 이론 12

제 2 절 전략적 제휴의 행동방향성 결정 요인 19
1. 기업의 이익지각 요인 19
2. 기업의 위험지각 요인 22

제 3 절 기업의 행동방향성에 따른 관계적 성과 26
1. 적극적 자원공유 및 소극적 자원공유 26
2. 전략적 제휴를 통한 기업의 관계적 성과 27

제 3 장 연구모형 및 조사설계 32
제 1 절 연구가설과 연구모형 32
1. 연구 가설 32
2. 연구 모형 36

제 2 절 연구조사설계 37
1. 표본 설계 37
2. 측정항목의 구성 37
3. 분석방법 40

제 4 장 실증분석 42
제 1 절 구성개념의 신뢰성 및 타당성 검증 42
1. 표본의 일반적인 특성 42
2. 구성개념간의 상관관계 44
3. 구성개념의 신뢰성 및 타당성 46

제 2 절 검증결과 50
1. 연구모형 적합성 50
2. 연구모형의 검증 51
3. 기술제휴 유형 별 평균차이 비교 53

제 5 장 결 론 56
제 1 절 연구결과의 요약 56
제 2 절 연구의 시사점 및 향후 연구 방향 58


참 고 문 헌 60

ABSTRACT 71

설문지 73