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기억에 남는 관광경험(MTE)이 관광목적지 브랜드 자산에 미치는 영향 : 서울지역 외국인 관광객을 대상으로

The Effects of Memorable Travel Experiences on Tourism Destination Brand Equity : Focus on Foreign Tourists in Seoul

왕가영 (Wang, Jia Ying, 경희대학교 일반대학원)

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The purpose of this study is to identify Memorable Travel Experiences factors and to investigate the effect of Memorable Travel Experiences on Tourism Destination Brand Equity. This study surveyed foreign tourists who visited Seoul, and the collected data were analyzed by frequency, exploratory factor analysis, reliability analysis and multiple regression analysis using SPSS 22.0. The result of this study is that only three factors of Memorable Travel Experiences factors, which is personaly interested exotic pleasant experience, professional local guides and tour operators experience, local hospitality experience, had highly affected on Tourism Destination Brand Equity. Based on this, academic and practical implications were presented.
The purpose of this study is to identify Memorable Travel Experiences factors and to investigate the effect of Memorable Travel Experiences on Tourism Destination Brand Equity. This study surveyed foreign tourists who visited Seoul, and the collected data were analyzed by frequency, exploratory factor analysis, reliability analysis and multiple regression analysis using SPSS 22.0. The result of this study is that only three factors of Memorable Travel Experiences factors, which is personaly interested exotic pleasant experience, professional local guides and tour operators experience, local hospitality experience, had highly affected on Tourism Destination Brand Equity. Based on this, academic and practical implications were presented.
목차 moremore
ABSTRACT vii

제 1 장 서 론 1
...
ABSTRACT vii

제 1 장 서 론 1
제1절 연구의 배경 및 문제제기 1
제2절 연구의 목적 3
제3절 연구의 방법 및 연구의 구성 4

제 2 장 이론적 배경 7
제1절 기억에 남는 관광경험(MTE) 7
1.1 기억에 남는 관광경험(MTE)의 개념 7
1.2 기억에 남는 관광경험(MTE)의 선행연구 8
1.3 기억에 남는 관광경험(MTE)의 구성요소 12
제2절 관광목적지 브랜드 자산 14
2.1 관광목적지 브랜드 자산의 개념 14
2.2 관광목적지 브랜드 자산의 선행연구 17
2.3 관광목적지 브랜드 자산의 구성요소 19
제3절 관광목적지 충성도 27
3.1 관광목적지 충성도의 개념 27
3.2 관광목적지 충성도의 선행연구 29
3.3 관광목적지 충성도의 측정 30

제 3 장 연구의 설계 32
제1절 연구 모형 및 가설 설정 32
1.1 연구의 모형 32
1.2 연구 가설의 설정 33
제2절 변수의 조작적 정의 및 측정 38
2.1 기억에 남는 관광경험의 조작적 정의 및 측정 38
2.2 관광목적지 브랜드 자산의 조작적 정의 및 측정 40
2.3 관광목적지 충성도의 조작적 정의 및 측정 43
제3절 조사 설계 및 분석방법 44
3.1 표본설정 및 조사방법 44
3.2 분석방법 45

제 4 장 연구의 결과 46
제1절 조사응답자의 일반적 특성 46
1.1 인구통계학적 특성 46
1.2 일반적 특성 48
제2절 타당성 및 신뢰도 분석 49
2.1 기억에 남는 관광경험에 대한 타당성 분석 49
2.2 관광목적지 브랜드 자산에 대한 타당성 분석 51
2.3 관광목적지 충성도에 대한 타당성 분석 52
2.4 기억에 남는 관광경험에 대한 신뢰도 분석 53
2.5 관광목적지 브랜드 자산에 대한 신뢰도 분석 55
2.6 관광목적지 충성도에 대한 신뢰도 분석 56
제3절 가설검증 57
3.1 기억에 남는 관광경험, 관광목적지 브랜드 자산 및 관광 목적지 충성도 요인들 간의 상관광계 분석 57
3.2 기억에 남는 관광경험과 관광목적지 브랜드 인지도의 인과관계 59
3.3 기억에 남는 관광경험과 관광목적지 브랜드 이미지의 인과관계 60
3.4 기억에 남는 관광경험과 관광목적지 브랜드 품질의 인과관계 61
3.5 관광목적지 브랜드 자산과 관광목적지 충성도의 인과관계 62
3.6 가설 검증 요약 64

제 5 장 결론 및 시사점 67
제1절 연구의 요약 및 시사점 67
1.1 연구의 요약 67
1.2 연구의 시사점 69
제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 73

국내 참고문헌 74
국외 참고문헌 79
설문지 88