검색 상세

참관객 유형에 따른 전시홀 내부 공간구성요소의 중요도 및 만족도 인지에 관한 연구

Importance-Satisfaction Analysis of components at the exhibition hall on visitor’s type

김병준 (Kim, Byeong Joon, 경희대학교 관광대학원)

원문보기

초록 moremore
This research is to classify the type of visitors based on visiting purpose and experiences, analyze the importance and the satisfaction level to the constituent elements of the inside space of the exhibition hall for each type. For this reason, selected five exhibitions of consumer goods held in Ap...
This research is to classify the type of visitors based on visiting purpose and experiences, analyze the importance and the satisfaction level to the constituent elements of the inside space of the exhibition hall for each type. For this reason, selected five exhibitions of consumer goods held in April - May 2017 and carried out an empirical analysis using 265 effective questionnaires. 4 groups have been derived by cluster analysis, groups are as in thefollowing. "Purchasing pursuit group" are concerned about purchasing products."Information pursuit group" are interested in collecting and acquiringinformation. "Experience pursuit group" are concerned entertainment, education, aesthetic and immersed experiences. "Viewing pursuit group" are less interest in experiences and purchase. As a result of the importance and the satisfaction analysis of components at the exhibition hall, the importance of the elements related to visitor’s flow planning was high, and the importance of the design and decoration related elements was low. Meanwhile, the satisfaction of design and decorative related elements was high and the satisfaction with facilities and safety related elements was low. By type of visitors, it turned out that "Purchasing pursuit group" composed of the 30s and 40s wanted to improve the functional elements such as movement planning and facilities. "Information pursuit group" composed of the 20s prefer the performances and event viewing activities, and wanted supplementary facilities to be supplemented. "Experience pursuit group" are interested in design and decoration unlike other types when planning a space. also like purchasing products. "Viewing pursuit group" are less interest in components relating to design, facilities and safety and purchase. As described above, in this research, analyze visitor's types which is based on the purpose of visiting and experiences, and study the importance and satisfaction analysis of the components at the exhibition hall for each types. This study is meaningful for exhibition organizer in respect that suggest idea for space planning for visitor.
초록 moremore
본 연구의 목적은 참관목적과 체험에 따라 참관객 유형을 분류하고, 각 유형별로 전시홀 내부 공간구성요소에 중요도 및 만족도를 분석하여, 주최자들에게 전시회 공간을 계획 시 적용할 수 있는 시사점을 주는 것이다. 이를 위해 2017년 4월-5월에 개최된 5개의 소비재 전시회를 선정하고, 유효표본 265부를 이용하여 실증분석을 실시하였다. 연구결과, 구매 목적 달성의 경향이 높은 ‘구매 추구 참관객’, 정보수집 및 획득을 목적으로 하는 ‘정보 추구 참관객‘, 오락, 교육, 일탈 등 체험 전반적으로 몰입하는 ’체험 추구 참관객‘, ...
본 연구의 목적은 참관목적과 체험에 따라 참관객 유형을 분류하고, 각 유형별로 전시홀 내부 공간구성요소에 중요도 및 만족도를 분석하여, 주최자들에게 전시회 공간을 계획 시 적용할 수 있는 시사점을 주는 것이다. 이를 위해 2017년 4월-5월에 개최된 5개의 소비재 전시회를 선정하고, 유효표본 265부를 이용하여 실증분석을 실시하였다. 연구결과, 구매 목적 달성의 경향이 높은 ‘구매 추구 참관객’, 정보수집 및 획득을 목적으로 하는 ‘정보 추구 참관객‘, 오락, 교육, 일탈 등 체험 전반적으로 몰입하는 ’체험 추구 참관객‘, 체험에 관심이 적은 ’관람 추구 참관객‘으로 유형이 분류되었다. 전시홀 내부 공간 구성요소에 대한 중요도 및 만족도 인식을 분석한 결과, 관람 동선과 관련된 요소들의 중요도가 높고, 디자인 및 장식 관련 요소의 중요도는 낮게 나타났다. 반면, 디자인 및 장식 관련 요소에 대한 만족도는 높고, 부대시설과 설비 및 안전 관련 요소에 대한 만족도는 낮게 나타났다. 참관객 유형별로 살펴보면 ‘구매 추구 참관객’들은 주로 30대와 40대로 관람 동선이나 시설과 같은 기능적 요소들이 개선되기를 원하는 것으로 나타났다. ‘정보 추구 참관객’들은 20대의 비중이 높고 공연이나 행사관람 활동을 선호하며, 부대시설들이 보완되기를 원하는 것으로 나타났다. ‘체험 추구 참관객’들은 다른 유형과 달리 디자인 및 장식에도 관심이 많고 제품구입도 선호하는 것으로 나타나 공간 계획 시 적극 고려할 만한 대상으로 판단된다. ‘관람 추구 참관객’들은, 디자인, 시설 및 안전과 관련된 공간구성요소에 대한 관심이 낮고, 구매에도 소극적인 것으로 나타났다. 이상과 같이 본 연구는 참관목적과 체험이라는 요인을 통해 참관객 유형을 분류하고, 그에 따른 전시홀 내부 공간구성요소의 중요도 및 만족도 인지를 실증적으로 분석하여 전시주최자들에게 참관객 중심의 전시홀 공간계획에 대한 시사점을 제공하였다는데 의의가 있다.
목차 moremore
Abstract ⅴ

제1장 서론 1
...
Abstract ⅴ

제1장 서론 1
제1절 연구배경 및 문제제기 1
제2절 연구목적 4
제3절 연구방법 및 구성 5

제2장 이론적 고찰 7
제1절 전시회에 관한 이론적 고찰 7
1. 전시회의 개념과 특성 7
2. 참관객 및 공간 관련 연구동향 10
제2절 참관목적과 체험의 이론적 고찰 11
1. 참관목적의 개념과 특성 11
2. 참관객 체험의 개념과 특성 15
제3절 전시홀 내부 공간구성요소의 이론적 고찰 21
1. 전시홀 내부 공간의 개념 21
2. 전시홀 내부 공간구성요소의 특성 22
제4절 IPA분석의 이론적 고찰 28
1. IPA분석의 개념 28
2. IPA분석 관련 선행 연구 분석 30

제3장 연구방법 32
제1절. 연구방법 개요 32
제2절. 변수의 조작적 정의 32
제3절. 자료수집 및 분석방법 34
1. 설문지 구성 34
2. 표본 설정과 조사방법 36
3. 연구 분석 방법 37
제4장 실증분석 및 결과 38
제1절 일반적 특성 38
제2절 신뢰도 및 타당성 검증 39
1. 신뢰성 검증 39
2. 타당성 검증 41
제3절 군집분석 45
1. 참관객 유형 분류를 위한 군집분석 45
2. 군집 타당성 검증 위한 판별분석 48
3. 군집 간 일반적 특성분석 50
제4절 중요도-만족도 분석(ISA) 54
1. 전시홀 내부 공간구성요소 ISA 분석 54
2. 참관객 유형별 ISA 분석 58
3. ISA 매트릭스 종합 및 시사점 74

제5장 결론 77
제1절 연구 결과의 요약 77
제2절 연구의 시사점 80
1. 학문적 시사점 80
2. 실무적 시사점 81
제3절 연구의 한계점 84

참고문헌 85
설문지 94
국문초록 98